Patiëntenparticipatie

Patiëntenparticipatie

Om de kwaliteit en effectiviteit van zorg goed te kunnen beoordelen en verbeteren, is het perspectief van de patiënt onmisbaar. Binnen onze kwaliteitsregistraties organiseren we dat op verschillende manieren: we betrekken een patiëntvertegenwoordiger in de Clinical Audit Board (CAB) of de Wetenschappelijke Commissie (WScie) en we verzamelen informatie over de kwaliteit van leven via Patiënt Reported Outcome Measures (PROMs). PROMs zijn gevalideerde vragenlijsten waarmee we gestructureerd informatie kunnen vastleggen over de kwaliteit van leven van patiënten.

Patiëntvertegenwoordiging
Een patiëntvertegenwoordiger vertegenwoordigt de stem van de patiënt en brengt specifieke kennis en ervaringsdeskundigheid in. Deze vertegenwoordiger kan goed aangeven hoe ziektes worden ervaren en heeft kennis over sociale omstandigheden, gewoonten, gedrag, wensen en verwachtingen. Zo worden aspecten die patiënten belangrijk vinden meegenomen in de ontwikkeling van de kwaliteitsregistratie. Bijvoorbeeld aandacht voor het gehele zorgpad, kwaliteitsindicatoren en het gebruik van PROMs in de spreekkamer.

DICA heeft een stappenplan opgezet voor zorgprofessionals. Dit helpt voorzitters van Clinical Audit Boards en Wetenschappelijke commissies van DICA bij het organiseren en implementeren van patiëntvertegenwoordiging binnen hun kwaliteitsregistraties. Ontdek hoe een patiëntvertegenwoordiger unieke inzichten, patiëntgerichte zorg en verbeterde communicatie met patiënten kan bevorderen.

Samenwerking Patiëntenfederatie Nederland
Om bij al onze kwaliteitsregistraties patiëntvertegenwoordigers op een structurele en passende manier te betrekken, werken we nauw samen met Patiëntenfederatie Nederland. De Patiëntenfederatie en een tiental leden hebben een witboek geschreven voor patiëntenorganisaties die willen starten met of bij willen dragen aan kwaliteitsregistraties. Het beschrijft hoe patiëntenparticipatie kan bijdragen aan het verbeteren van zorg door het verzamelen en gebruiken van data. Het biedt ook praktische tips en handvatten voor een effectieve participatie.

De uitgangspunten van samenwerking met een patiëntvertegenwoordiger:

  • De inbreng van patiëntvertegenwoordigers is gelijkwaardig aan die van de medisch inhoudelijke professionals.
  • Patiëntvertegenwoordigers krijgen de ruimte om hun inbreng te geven en ervaren dat deze inbreng serieus en op gelijkwaardige manier als de andere leden wordt meegenomen.
  • De medisch specialisten zien het belang van en ervaren de meerwaarde van een patiëntvertegenwoordiger bij hun registratie.
  • Patiëntvertegenwoordigers ervaren dat hun inbreng serieus wordt genomen in de commissies.
  • Patiëntvertegenwoordigers en commissieleden zijn tevreden en enthousiast over de interactie en de samenwerking.
  • Er is een passende vergoeding voor de bijdrage van patiëntvertegenwoordigers.