Bestuur
Het bestuur van Stichting DICA is samengesteld uit vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen die bij de registraties zijn betrokken. Het bestuur zorgt ervoor dat het doel van de stichting zoveel mogelijk wordt nagestreefd.
Directie
De Directie is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij DICA. De Directie komt elke week bijeen met het Managementteam en neemt besluiten over het beheer en de ontwikkeling van de klinische registraties en de projecten die op dat moment lopen.
Managementteam
Het Managementteam bestaat uit de Directie en Hofd van het Wetenschappelijk Bureau, Hoofd Informatie en Hoofd Registraties.
Privacy Commissie
DICA heeft een Privacy Commissie. Deze commissie, samengesteld uit juristen die zijn gespecialiseerd in gezondheids- en privacyrecht, heeft een onafhankelijke voorzitter. De commissie ziet erop toe dat DICA in de omgang met data voldoet aan alle geldende regelgeving op het gebied van privacy. Hieronder verstaan we de door de Autoriteit Persoonsgegevens gestelde eisen op het gebied van opslag en verwerking van data.
Methodologische Raad van Advies
De leden van de Methodologische Raad van Advies adviseren het bestuur over de analyses en de verzameling van gegevens. Zij zijn expert op het gebied van epidemiologie en/of statistiek binnen de gezondheidszorg.
Afdelingen
In 2019 heeft DICA de organisatiestructuur heringericht. Er zijn nu drie afdelingen, elk met een MT-lid als afdelingshoofd.
Informatie
DICA levert informatieproducten aan waarmee medisch specialisten de prestaties van het ziekenhuis kunnen vergelijken met die van andere ziekenhuizen en beter inzicht krijgen in de patiëntenpopulatie. De afdeling Informatie zorgt voor het aansluiten bij het zorgproces, het registreren aan de bron en de informatieproducten.
Wetenschappelijk bureau
Het Wetenschappelijk Bureau is verantwoordelijk voor de (wetenschappelijke) analyses en rapportages, de doorontwikkeling van het clinical audit systeem en de kwaliteitseisen die DICA daar aan stelt. Deze afdeling doet onderzoek naar de introductie van nieuwe technieken in de zorg, naar de effectiviteit van behandelingen en naar variatie in de zorgpraktijk.
Registraties
De afdeling Registraties zet de individuele kwaliteitsregistraties op en is verantwoordelijk voor het beheer van de registraties in een jaarcyclus. Samen met de medisch specialisten ontwikkelt de afdeling de indicatoren die gebruikt worden, zoals spiegelinformatie voor de specialist en benchmarkinformatie voor koepelpartijen, het Zorginstituut en de Inspectie van de Gezondheidszorg en Jeugd.
Het PROMs-team verzamelt behalve klinische gegevens die door de medisch specialisten wordt geregistreerd ook gegevens vanuit een patiëntenperspectief.
DICA maakt sinds 2009 de kwaliteit van zorg inzichtelijk. Hoe heeft DICA over de afgelopen jaren bijgedragen aan het verbeteren van de zorgkwaliteit, kostenbesparingen en het stimuleren van innovatie? Enkele voorbeelden:
Hieronder kunt u inloggen en gegevens invoeren.